از علی آموز اخلاص عمل
شیر حق را دان منزه از دغل
در غزا بر پهلوانی دست یافت
زود شمشیری بر آورد و شتافت
او خدو انداخت بر روی علی
افتخار هر نبی و هر ولی
آن خدو زد بر رخی که روی ماه
سجده آرد پیش او در سجدهگاه
در زمان انداخت شمشیر آن علی
کرد او اندر غزایش کاهلی
گشت حیران آن مبارز زین عمل
وز نمودن عفو و رحم بیمحل
گفت بر من تیغ تیز افراشتی
از چه افکندی مرا بگذاشتی؟
آن چه دیدی بهتر از پیکار من؟
تا شدی تو سست در اشکار من
آن چه دیدی که چنین خشمت نشست؟
گفت:من تیغ از پی حق می زنم
بنده حقم نه مامور تنم
شیر حقم نیستم شیر هوا
فعل من بر دین من باشد گوا
باد خشم و باد شهوت، باد آز
برد اورا که نبود اهل نماز
چون در آمد در میان،غیر خدا
تیغ را دیدم نهان کردن سزا
(مثنوی معنوی مولوی،دفتر اول
بااندکی تغییر و تلخیص)
صل علی محمد ساقی کوثر آمد
ماه رجب رسید و میلاد دلبر آمد
در آسمان کعبه خورشید حیدر آمد
صل علی محمد ساقی کوثر آمد
نور جمال سرمد از سروران سرآمد
پشت و پناه احمد یار پیمبر آمد
صل علی محمد ساقی کوثر آمد
سرچشمه هدایت خوبی بی نهایت
در بیشه ولایت شیر دلاور آمد
صل علی محمد ساقی کوثر آمد
روح وروان عزت جان جهان عزت
بر بوستان رحمت یاس و صنوبر آمد
صل علی محمد ساقی کوثر آمد
بر هر دلی قرار است بر عشق اعتبار است
بر کعبه افتخار است محبوب داور آمد
صل علی محمد ساقی کوثر آمد
فخر تمام عالم مولای رهبر آمد
1. فروتنی آن است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو چنان باشند.
(المحجة البیضاء ، ج 5 ، ص 225)
2. برای خداوند بقعه هایی است که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و دعای دعاکننده را به اجابت رساند ، و حائر حسین (ع ) یکی از آنهاست .
(تحف العقول ، ص 510)
3. هر کس از خدا بترسد ، مردم از او بترسند ، و هر که خدا را اطاعت کند ، از او اطاعت کنند ، و هر که مطیع آفریدگار باشد ، باکی از خشم آفریدگان ندارد ، و هر که خالق را به خشم آورد ، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می شود.
(تحف العقول ، ص 510)
4. شخص شکرگزار ، به سبب شکر ، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است . زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری ، نعمت دنیا و آخرت است .
(تحف العقول ، ص 512)
5. خداوند دنیا را سرای امتحان و آزمایش ساخته و آخرت را سرای رسیدگی قرار داده است ، و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت ، و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است .
(تحف العقول ، ص 512)
6. حسد نیکوییها را نابود سازد.
(مسند الامام الهادی ، ص 302)
7. تکبر و غرور ، دشمنی آورد.
(مسند الامام الهادی ، ص 302)
8. بخل ناپسنده ترین خلق و خوی است .
(مسند الامام الهادی ، ص 302)
9. طمع خصلتی ناروا و ناشایست است .
(مسند الامام الهادی ، ص 302)
10. امام هادی (ع ) به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود فرمودند : از این کار خودداری کن که تملق بسیار ، بدگمانی به بار می آورد ، و اگر برادر مؤمنت مورد اعتماد تو واقع شد ، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان ده .
(مسند الامام الهادی ، ص 302)
برداشت از سایت:
http://www.valiasr-aj.com